Smalspår Gajvoron-Rudnizia

I Ukraina finns några smalspårsnät kvar. I ett tidigare > album visade jag bilder från sträckan Vinogradiv - Hmelnik i västra Ukraina. Mer centralt i Ukraina fanns ett smalspårsnät som en gång var omkring 70 mil långt. De flesta sträckorna breddades eller lades ned men sträckan Golovanivsk-Gajvoron-Rudnizia trafikeras alltjämt med smalspårståg. Trafiken är gles med två tågpar om dagen utom marknadsdagar då ytterligare ett tågpar går. Sträckan är den längsta smalspårssträcka som går att åka i Ukraina, drygt 10 mil. I Gajvoron ligger verkstaden där vissa TU2-lok har moderniserats kraftigt för att de 50-åriga loken har visat sig vara av mycket bättre kvalité än TU7-loken byggda på 1980-talet. För att komma till Gajvoron kan man åka tåg från Vinniza, en sträcka som breddades från 750 mm till 1524 mm etappvis mellan 1950-talet till 1970-talet. Den omkring 15 mil långa sträckan tar drygt 7 timmar att åka och bär tydliga spår av att ha varit smalspårig; kraftiga stigningar och skarpa kurvradier.
Bilderna är från verkstaden i Gajvoron och en resa Gajvoron-Rudnizia, ca 6 mil som tåget behöver 4 timmar för. Tåget är bitvis mycket fullt och är enda transportmedlet som förbinder byarna i trakten.

Fotograferat 2007

© Niklas Biedermann, får ej användas utan tillstånd.

> Åter till huvudsidan

slides/070713_010_a.htmlslides/070713_019_a.htmlslides/070713_022_a.htmlslides/070713_028_a.htmlslides/070713_029_a.html
slides/070713_030_a.htmlslides/070713_032_a.htmlslides/070713_033_a.htmlslides/070713_036_a.htmlslides/070713_039_a.html
slides/070713_040_a.htmlslides/070713_043_a.htmlslides/070713_044_a.htmlslides/070713_045_a.htmlslides/070713_046_a.html
slides/070713_047_a.htmlslides/070713_056_a.htmlslides/070713_059_a.htmlslides/070713_060_a.htmlslides/070713_069_a.html
slides/070713_070_a.htmlslides/070713_075_a.htmlslides/070713_076_a.htmlslides/070713_077_a.htmlslides/070713_078_a.html
slides/070713_080_a.htmlslides/070713_081_a.htmlslides/070713_082_a.htmlslides/070713_084_a.htmlslides/070713_086_a.html
slides/070713_089_a.htmlslides/070713_092_a.htmlslides/070713_096_a.htmlslides/070713_097_a.htmlslides/070713_099_a.html
slides/070713_101_a.htmlslides/070713_102_a.htmlslides/070713_103_a.htmlslides/070713_104_a.htmlslides/070713_107_a.html
slides/070713_109_a.htmlslides/070713_110_a.htmlslides/070713_114_a.htmlslides/070713_116_a.htmlslides/070713_117_a.html
slides/070713_119_a.htmlslides/070713_120_a.htmlslides/070713_122_a.htmlslides/070713_124_a.htmlslides/070713_130_a.html
slides/070713_132_a.htmlslides/070713_133_a.htmlslides/070713_134_a.htmlslides/070713_136_a.htmlslides/070713_139_a.html
slides/070713_141_a.htmlslides/070713_142_a.htmlslides/070713_144_a.htmlslides/070713_145_a.htmlslides/070713_148_a.html
slides/070713_149_a.htmlslides/070713_150_a.htmlslides/070713_152_a.htmlslides/070713_158_a.htmlslides/070713_160_a.html
slides/070713_162_a.htmlslides/070713_169_a.htmlslides/070713_170_a.htmlslides/070713_172_a.htmlslides/070713_173_a.html
slides/070713_175_a.htmlslides/070713_176_a.htmlslides/070713_181_a.htmlslides/070713_182_a.htmlslides/070713_222_a.html