Övergivna järnvägsbroar i Ostpreussen

Genom två världskrig och omritande av gränser har nordöstra polen, från att ha varit en del av Ostpreussen med orientering norrut, till dåvarande Königsberg och Insterburg, hamnat i ett både geografiskt och ekonomiskt i avlägset hörn av Europa. Omfattande infrastrukturprojekt byggda på 1910-1930-talet blev obehövliga och det fanns inget incitament att riva dem heller, då marken inte behövdes till annat.
Bilderna visar flera järnvägsbroar utmed Järnvägen Gussew - Goldap i forna Ostpreussen, den största av dem Stanczyki-bron, byggd före första världskriget men förlorade trafikuppgiften den var byggd för redan efter första världskriget. Under andra världskriget upplevde järnvägssträckan ett uppsving men 1945 demonterades den av Sovjetunionen.

Fotograferat i juli 2011.

© Niklas Biedermann, får ej användas utan tillstånd.

> Åter till huvudsidan

slides/110703_115_a.htmlslides/110704_109_a.htmlslides/110704_110_a.htmlslides/110704_111_a.htmlslides/110704_112_a.html
slides/110704_113_a.htmlslides/110704_114_a.htmlslides/110704_116_a.htmlslides/110704_117_a.htmlslides/110704_118_a.html
slides/110704_119_a.htmlslides/110704_120_a.htmlslides/110704_122_a.htmlslides/110704_123_a.htmlslides/110704_126_a.html
slides/110704_127_a.htmlslides/110704_130_a.htmlslides/110704_131_a.htmlslides/110704_132_a.htmlslides/110704_134_a.html